Tuesday, August 14, 2012

Persiapan Anak-Anak - Selamat Hari Raya 1433H

Al-hamdulillah, tinggal beberapa hari lagi Aidilfitri bakal menjelang tiba. Berakhirnya ibadah berpuasa sepanjang bulan Ramadhan tahun 1433H / 2012 ini. Semoga Allah panjangkan usia kita nanti untuk merasai Ramadhan yang mendatang.

Salam kemaafan dari Sofea serta keluarga. Dan semoga doa Sofea Allah makbulkan. teringin sekali raya ini ada perubahan yang diharapkan.

Sofea nak ceritakan pasal persiapan menjelang lebaran tahun ini. selain sofea buat biskut dan kek lapis atau kek kukus. Sofea dahulukan pakaian raya untuk anak-anak ,suami dan sendiri. Bagi pakaian anak-anak sofea dah mula beli kain dan jahit sendiri ( dibantu oleh guru jahitan ). Anak-anak sofea buat 2 pasang seorang. itupun bergantung dengan lebih kain. bagi sofea dan anak sulung ( pompuan ) , sofea belikan 8 meter kain. kalau ada lebih dapat buat seluar..hehheheh..begitu juga kain untuk suami dan anak nombor 2 ( lelaki ) 8 meter semuanya. seronok bila sendiri yang jahitkan pakaian raya ni. seronok dan ilmu tentang kain pun kita dapat tahu. sebab kalau beli kain kena hati-hati..ada sesetengah penjual bila potong kain yang kita minta. sukatan tu tak cukup seperti yang kita hendaki. kalau kita minta 4 meter akan kurang 1/2 meter. ok laha nanti kita cerita pasal kain eh..ni nak tunjuk hasil tangan sendiri..belum memuaskan hati sendiri.tapi,bolehlah..dari tiada..dan pakaian ikut selera sendiri.


baju kurung Sorfina


baju jubah Sorfina


baju melayu Thaqif


baju melayu Thaqif


sebahagian pakaian yang siap disimpan

p/s: hasil jahitan sepanjang kelas menjahit 2012. kalau banyak masa free nanti nak buat lagi untuk tahun hadapan. Insya ALLAH .  :-)

No comments:

Post a Comment

LANGKAH BASUH TANGAN DENGAN BETUL.

  MEMBASUH tangan adalah satu prosedur kebersihan dan kesihatan yang penting dalam seharian terutama dalam membendung penularan jangkitan wa...