Wednesday, April 17, 2013

USAHA BAGI ANAK TINGGALKAN " PACIFIER "





Assalamualaikum dan salam sejahtera ,

sekarang ni sofea nak kongsi sedikit lah berkenaan pacifier atau puting atau bahasa sarawaknya PEPET...kedua-dua anak sofea adalah pengguna setia pacifier ni. dari kecil lagi. cuma berbeza jenis. kalau si kakak suka pagai mana-mana jenis je. tapi si adik suka jenis olive.

kalau tak silap si kakak dah berjaya dipujuk untuk buang terus kegemaran mengguna pepet. dalam tahun ni jugak rasanya. tak tahu atas sebab apa. yang sofea mampu ingat. dia sendiri buang pepet dalam bakul sampah. sofea cakap dan pesan. kalau dah buang tak boleh ambil balik. kotor. dia cakap ok. dan dah besar. ok. sofea bagi masa 2 jam. 1 hari . 1 minggu. 1 bulan. dan Alhamdulillah. walaupun kekadang dia terminta. tapi dia sedar yang dia tak perlukan lagi. Alhamdulillah.

cuma si adik sekarang masih proses percubaan untuk dia membuang tabiat me 'mepet' itu. hahahha..ye lah. budak laki-laki ni payah sikit. dia sekarang suka gigit pepet samapi berlubang jadinya. jadi mudah terdedah dengan kekotoran . kenalah sofea belikan yang baru. pernah sofea cuba bagi pepet yang sofea dah potong pendek. dia tak nak. nasib baik sofea ada belikan yang baru. doa sofea agar cepat dia buangkan tabiat tu.

2 comments:

LANGKAH BASUH TANGAN DENGAN BETUL.

  MEMBASUH tangan adalah satu prosedur kebersihan dan kesihatan yang penting dalam seharian terutama dalam membendung penularan jangkitan wa...